הרב פרומן

האם ייתכן שלום עם האיסלאם?

שלום-הרב-פרומן

האם ייתכן שלום עם האיסלאם?

Posted on

תקוע – האם ייתכן שלום עם האיסלאם? אני רוצה להציע שאלה הפוכה: האם ייתכן שלום בלי האיסלאם? מאז תחילת התנועה הציונית עוסקת מיטב המחשבה הישראלית בשאלה איך לחיות בשלום עם המציאות שיש בארץ שסביבה עם אחר. האם אפשר לחיות בשלום עם המציאות הערבית בלי לנסות להכיר את חיי הערבים? האם מי שנפתח לחברה הערבית יכול להכחיש את מרכזיות החיים הדתיים בה? בחברה הישראלית היסוד החילוני הוא דומיננטי ולכן היה מתאים למובילים את המחשבה הישראלית להניח שגם את החברה הפלסטינית מובילה המחשבה החילונית. אבל האם זאת היא המציאות הפלסטינית?
אני מבקש להביא מניסיוני לשאלה הלוהטת של השבוע – הייתכן לחיות בשלום עם החמאס? אבל מבקש להתחיל בהבאת משהו מניסיוני עם אש"ף. הרבה מאוד השקעתי (נגד דעת הקהילה שלי וחברי ביש"ע, ונגד דעת ממשלות ישראל) כדי לשוחח ארוכות עם יאסר ערפאת. האם מצאתי בראש אש"ף מנהיג חילוני המוכן לדכא את הכוחות האיסלאמיים למען העתיד של שני העמים? קשה למצוא ביטוי שיביע כמה רחוק היה האיש מן האשליה האומללה הזאת. אפשר לנסח בחריפות: ההכחשה של האופי הדתי של האיש, שהיא ההכחשה של האופי הדתי של עמו, היא הסיבה העיקרית לכך שהרצון הטוב של שואפי השלום הישראלים, האירופאים והאמריקאים הגיע ל"אינתיפאדת אל-אקצה".
במשך שנים הייתי שולח מכתבי ברכה לכל המאמינים הפלסטינים בשני החגים העיקריים של האיסלאם, עיד אל-אדחא ועיד אל-פיטר. בשנים האחרונות – מאז מתקפת הטרור על ארה"ב – חזרתי שוב ושוב בברכותי על רעיון אחד: שני העמים שלנו הם עמים קטנים, אבל יכול להיות להם תפקיד גדול. הישראלים כמייצגים את התרבות המערבית, והפלסטינים כמייצגים את העולם המוסלמי, יכולים לבנות את הגשר בין שני העולמות. דווקא פה בארץ הקודש אפשר לבנות את השלום הבין-דתי הנחוץ כל כך לשלום בעולם כולו. יו"ר אש"ף היה מתלהב כל פעם מן החזון הדתי הזה, והיה מצווה שוב ושוב לפרסם את מכתב הברכה בעיתונות הפלסטינית.
עד עתה עסקתי בחלק הקל יותר: לשכנע כמה חזק היסוד המוסלמי גם בלב אש"ף ולא רק בתנועות האיסלאמיות. אבל כאן כמובן יש להקשות את השאלה הקשה כשאול: אם כך – הייתכן שלום עם עם שכוח הדת כל כך חזק בו? והשבוע כמובן מתבקש להתרכז בשאלה אם אפשר לחיות בשלום עם החמאס?
קודם כל ראוי להודות לשמעון פרס. הוא זה שפתח לפני (למרות התנגדות השב"כ) את שערי הכלא כדי לשוחח ארוכות עם השייח אחמד יאסין, ומשהו משיחות אלה אביא כאן.
יש להודות על האמת, בצדק חשים החושבים (החילונים) שלמוסלמי אדוק יש בעיה עמוקה ולא רק פוליטית, בקשר עם ישראלי שמשדר כפירה, ולעתים גם בוז, לדת בכלל לאיסלאם בפרט. אבל מה אפשר לעשות? יותר מפעם שמעתי בשיחות עם מנהיגי החמאס את המליצה המפליגה: "אתך היינו יכולים לעשות שלום בחמש דקות".
שוחחנו שעות ארוכות. עם יאסין דיברתי על הפסקת אש על בסיס דתי. המנהיגים הדתיים שמעו היטב את האמירה: "אנו היהודים מאמינים בחזון העתיד שלנו, ואתם המוסלמים מאמינים בחזון העתיד שלכם. כל המאמינים יודעים מי מנהל את העולם. למה לא נשאיר משהו לו יתברך? הנביא אומר: 'המאמין לא יחיש' (ישעיה, כח, טז). למה להידבק בעצבנות של הכופר המערבי הרוצה שבני האדם יפתרו את כל הבעיות עכשיו? אולי נכון וכדאי למאמין לצפות לחיזוק ולגילוי האמת בעתיד, ובינתיים לחיות בהסדרים שמתחשבים ברגישויות של הדתיים והמאפשרים לכל ציבור דתי לחיות באמונתו?"
כאשר ישבתי עם ראש השב"כ וסיפרתי לו מה יאסין אומר, הוא לא האמין. הצעתי לו לשלוח איש מטעמו לשיחותינו, שישמע וידווח לו. הוא שקל והחליט לא, ואמר שאינו מאמין שהדתיים יכולים לעשות שלום ביניהם.
כאשר נחטף נחשון וקסמן בידי חוליית חמאס דיברתי עם ד"ר מחמוד א-זהר, והוא הסכים להפסקת אש שכתוצאה ממנה ישוחררו שני השבויים משני הצדדים. אבל ממשלת ישראל השיבה: איננו עושים הסכמים עם ארגון טרור.
כאשר נאלצה ישראל לשחרר את שייח יאסין ב"פרשת משעל" יצאתי אליו לביתו בעזה עם מכתב מן הרב הראשי לישראל ופניות מרבנים חשובים לפתוח דף חדש ביחסים בין הדתות. הוא קיבלני בפומבי ולעיני מאות מחסידיו והמון תקשורת שהזמין החמאס בעיקר מן העולם הערבי והכריז: "זהו הרב שאתו שוחחתי כמה פעמים בכלא. תמיד הוא מציע הפסקת אש על בסיס דתי. ואני מסכים להפסקת אש על בסיס דתי". אבל ממשלת ישראל לא הגיבה על הכרזתו הזאת. ואחר כך הוכרזו הכרזות אחרות לגמרי.
אם תיתן ממשלת ישראל לרבני ישראל מקום לפעול למען השלום בתחום שלהם, הבין-דתי, אולי נזכה לשלום עם האיסלאם, הנחוץ כל כך לארץ הזאת, ארץ הקודש. העולם כולו יכיר לנו טובה על כך.

One comments on “האם ייתכן שלום עם האיסלאם?
  1. חגי on said:

    הערבים רוצים רק כבוד וכבוד אפשר לתת רק אם יש לך כבוד ללדת שלך שלך ולעם שלך אדם חסר זהות יהודית דתית לא מסוגל להעניק כבוד כשאין לא כזה כמו שאדם שלא מסוגל להקשיב לעצמו לא יהיה מסוגל להקשיב לזולתו

    המנהיגים משקפים את המצב בעם ואי הקשבה מתבטאת באלימות הולכת וגדלה

    משנאיך ה אשנא מי שנלחם בעם ישראל נלחם בה'
    למיטב ידעתי ההיסטורית יש שותפות בין כנופיות הערבים לבין הנאצים שהכריזו במפורש שהם נלחמים בה' כך שיש גורמים שונים בסיפור

    עשיו וישמעאל בקשרי חתונה ויצא מזה דברים לא טובים לא ברור לי כיצד ניתן לנתק בין האירופאים לבינם אבל הקב"ה יעזור
    אבל יש כרגע גם את היסוד הזה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *